test
Loading Events
  • This event has passed.
Kerstin Lindell

The Bridge Interview #4 – Bonas vd Kerstin Lindell

”Är du i näringslivet ska du bidra med lönsamma innovationer”. Det säger Bonas vd Kerstin Lindell. Hur man lyckas med det tog ekonomi- och hållbarhetsjournalisten Thomas Frostberg på sig att reda ut i ett möte arrangerat av The Bridge Forum.

Samtalet kom att handla om lagstiftning, vikten av internkommunikation, om hur regionens näringsliv kan dra nytta av ESS – och om varför det finns nödpass på Lindells kontor.

Inne i Studio, Malmö, erbjöds på tisdagsmorgonen ett alternativ till de kalla oktobervindarna utanför: berättelsen om den förändringsvind som Kerstin Lindell öppnade dörren för när hon tog över som vd för Bona.

I den fjärde upplagan av The Bridge Interview möttes först Kajsa Bengtson, investeringsbolaget Olsson Groth Invest, och Anna Stenstam, vd på CR Competens som sysslar med uppdragsforskning åt kemi- och läkemedelsföretag.

– Ni har från era olika perspektiv försökt driva innovation, konstaterade Frostberg.
– Innovation är väl inte det svåra, utan att implementera är det jätte-jätte-jättesvåra, sa Anna Stenstam.
Hon fick medhåll från Kajsa Bengtson.
– Innovationer är ingen ”rocket science”, det kommer fram idéer hela tiden. Men förändringen i stora företag – det är utmaningen.

Anna Stenstam och Kajsa Bengtson

Thomas Frostberg, Kajsa Bengtson och Anna Stenstam. (Klicka på bilderna för att förstora)

Morgonens huvudnummer – Bonas vd Kerstin Lindell – har lyckats med just det.
Bona grundades 1919 i Malmö i en kaffeaffär där man sålde bonvax och kaffe. Vaxet blev en succé och man började tillverka eget. I dag gör bolaget ett flertal olika produkter för trägolv. De består av 17 dotterbolag och 70 distributörer. I år passerar de 2,5 miljarder i omsättning.
– Kerstin slår lite av ett rekord, för blocket tog liksom slut, sa Frostberg och visade upp en fullklottrad mindmap med frågor.
På scenens whiteboard fyllde han sedan på med önskemål om samtalspunkter från publiken, bland annat ”hållbarhet och vinst” och ”unga, kompetens och karriär”.

Vad tror du är det som gör att Bona har lyckats så bra på en global marknad?
– Hela affärsmodellen är kring hållbarhet, det är att gå ifrån det här med slit och släng. Att förhålla sig till att vi kan inte konsumera över våra tillgångar på jorden, svarade Lindell när samtalet från kaféstolarna på scen tog sin början.

Bonas stora hållbarhetsomställning – från traditionella metoder till hållbara – började redan 1979 med vattenbaserade golvlack.
– Det har varit en evolution, inte en revolution – många små steg i rätt riktning som har tagit oss dit vi är i dag, men det är ett ständigt arbete hela tiden. Ett gnet i vardagen.
Det är sällan lagstiftning uppskattas av näringslivet, konstaterade Frostberg. Men hur ser Kerstin Lindell på det?
– Det finns 4-5 procent av världens golvytor som är trägolv. Hälften av dem är fortfarande lackade eller behandlade med lösningsmedelsbaserade produkter. Hade den halvan blivit förbjuden hade vi kunnat dubbla vår business – så vi vill gärna ha tuffare lagstiftning. Dels är det lönsammare här för oss men det är också bra för oss själva, konsumenter, familjer, hantverkaren och givetvis för den globala uppvärmningen. Så det är miljötänk på alla plan.

Kerstin Lindell är forskarutbildad civilekonom och civilingenjör i kemiteknik. Hon var 31 år och nybliven mamma när hon blev forskningschef på Akzo Nobel.
– Jag hade varit tydlig när jag började med att jag vill bli global forskningschef, berättade Lindell och fortsatte:
– Vill du nånting så ska du kommunicera det. Och vara beredd att jobba för det.

Apropå att jobba för det – hur gick det egentligen till när Bona fick med sig de omkring 600 anställda på förändringståget? undrade Frostberg. Ledordet har varit kommunikation av allt från strategi till värderingar, hållbarhet, policyer och varumärken.
– Att nå ut till en så pass stor mängd människor, det är ett sätt att bygga kultur och kommunicera.
Kommunikation fortsätter ständigt via intranät, kommunikationsavdelningen, på arbetsplatsmöten och med uppföljning, svarade Kerstin Lindell och fortsatte:
– Då får du ett fantastiskt engagemang. Det har varit spännande att ha delaktighet och samhörighet.

Samtalet fortsatte på tema omvärldsanalys, risk och styrning, och slutligen frågan om Kerstin Lindell efter elva manliga ordföranden nu kan stå på tur att bli Handelskammarens första kvinna vid klubban.
– Var sak har sin tid, blev det hemliga svaret.
En annan hemlighet avslöjades däremot under morgonen – varför Kerstin Lindell förvarar nödpass i ett kassaskåp på Bona:
– Jag hade den stora äran att bli konsul för Holland. Det är inte så många öppna demokratier så någonstans får man hjälpa till och stå upp för varandra. Då får man ha ett par nödpass och så hoppas man verkligen att de inte behöver användas.

Tillbaka till hållbarhetsfrågan – där jämställdhet och mångfald är två viktiga ord på agendan för Lindell.

– Du blir ett mycket bättre team om du har olika erfarenheter, olika utbildning, olika kulturell bakgrund, genusperspektivet – allting. Jag är verkligen stor vän av mångfald och ska du ha 98 procent av din omsättning utanför Sverige så gäller det verkligen att ta tillvara på all den internationella kompetens som vi också har. Jag tror det är en av de framgångsfaktorer vi har.
Kerstin Lindell fortsatte med att ställa en fråga till sig själv – om vilket det bästa tipset är för att mäta innovationsprocessen.
– Är du i näringslivet ska du bidra med lönsamma innovationer – lönsamt och hållbart. I vårt fall har vi tittat på att hälften av omsättningen ska komma från produkter som inte är äldre än fem år gamla och det sättet gör att man inte bara är innovativ för att man ska vara innovativ, utan är man i näringslivet så ska man ju tjäna pengar – då kommer man in i en god spiral och så kan man återinvestera.

En viktig del i innovationen är forskning. I dag har Bona samarbeten med Lunds universitet, LTH och Malmö universitet. I framtiden hoppas de på att få medverka med bland annat materialforskning inom MAX IV-laboratoriet och ESS.
– Vi är till exempel med i ett konsortium som heter Sustainable plastics and transition pathways på LTH, där man jobbar med utmaningarna med plast. Det är en unik möjlighet, för Bona hade inte kunnat göra det på egen hand, men i ett nätverk kan man göra mycket.
Lindell gjorde ett medskick till de politiker som lyssnade:
– Hur kommer vi utnyttja de här gigantiska investeringarna vi gör i Sydsverige så det kommer näringslivet till godo?

Mot slutet av samtalet kom det att handla om långsiktighet hos just politikerna, i frågor som utbildning och hållbarhet, och om hur bolag med röda siffror gör bäst i att driva några förändringar åt gången. Och så handlade det förstås om Donald Trump. Än så länge har Bona inte påverkats i stor utsträckning av presidentens klimatskepticism.
– Det är inte så att vi fått någon draghjälp av de politiska besluten. Men vissa kunder är kanske klokare än deras president – det kan jag kosta på mig att säga, sa Kerstin Lindell och avslutade:
– Folk tar de här klimatutmaningarna på allvar. Jag tror att det goda vinner, jag hoppas det.

Text: Maria Widehed
Foto: Jenny Leyman

 

Intervjun finns tillgänglig att se här:

Evenemanget var kostnadsfritt tack vare våra partners nedan.

Partners: SIGMA, SPARBANKEN SYD och EGENCIA

Egencia logotype

Event info

Details

Date:
October 2
Time:
08:00 - 09:30
Event Tags:
, , , , , , , , , ,