test
Loading Events
  • This event has passed.
Jesper Brodin

The Bridge Interview #5 with Jesper Brodin

”Symboliska förflyttningar räcker inte. Vi måste titta på hela verksamheten och säga vad som krävs för att vi ska kunna leverera vår del”, säger Ikeas koncernchef Jesper Brodin.

I ett samtal om hållbarhet med journalisten Thomas Frostberg, arrangerat av The Bridge Forum, berättar han om hur möbeljätten börjat köpa tillbaka kunders gamla möbler, öppnar dagis så fler kvinnor kan arbeta, har satt målet att vara klimatpositiva år 2030 – och om hur arbetet fortsätter efter Ingvar Kamprads bortgång.

 – För mig är klimatfrågan tillsammans med resurser överställt det mesta. Dels därför att vi har stort fotavtryck, dels därför att det är en fråga där världen inte är på väg mot ett bra ställe.

Jesper Brodin, IKEA

Jesper Brodin. Foto: Jenny Leyman (Klicka på bilderna för att förstora)

Jesper Brodin, Ikeas chef, spelar gitarr

Bonas vd, en näringsminister, Svenskt Näringslivs vd och Karolina Skog (MP) – alla har de mött Thomas Frostbergs frågor inför en gedigen publikskara i lokalerna på STUDIO Malmö. Men det var när Ikeas koncernchef Jesper Brodin intog scenen som The Bridge Interview fick slut på platser.

– Vi behöver ju inte ett förband en dag som denna, när huvudpersonen kan vara förband till sig själv – så jag tänkte börja med att välkomna heavy metal-artisten Jesper Brodin, sa Frostberg och välkomnade den på fritiden gitarrspelande chefen fram till tonerna av Iron Maiden.

Thomas Frostberg och Jesper Brodin, Ikea, på The Bridge Interview

Jesper Brodins Ikea-resa har pågått i över tjugo år. Han började 1995 som inköpschef, först i Pakistan och sedan i Sydostasien. År 2000 tog han uppdraget som assistent åt möbeljättens grundare Ingvar Kamprad. Och innan han förra året tog över som koncernchef arbetade han som chef över sortimentsbolaget Ikea of Sweden.

Nu ska han leda Ikea in i en cirkulär affärsmodell.

– Har du korken så vi inte slösar här i onödan, frågade han Frostberg.

Han räckte över whiteboard-pennan han lånat för att, som så många andra, försöka förklara Ikeas bolagsstruktur. Att berätta om hållbarhetsstrategin de lanserade i somras verkade efter det som ett ganska enkelt uppdrag.

– Den strategin har byggt på en lång rad av förflyttningar där man kan säga att Ikea och Ingvar var tidigt ute. ”People and planet-positive” kallar vi det – det handlar om både människor och omvärlden. Den lansering vi gjorde nyss är en fortsättning av samma riktning vi haft innan, men vi tar steget fullt ut från att vara en bidragande del i samhället till att faktiskt ta fundamentalt ansvar.

Thomas Frostberg och Jesper Brodin, Ikeas koncernchef på The Bridge Interview

Vad innebär det konkret?

– Att titta på klimatmålet och göra ett antal symboliska förflyttningar räcker inte. Vi måste titta igenom hela vår verksamhet och säga vad som krävs för att vi ska kunna leverera vår del. Det innebär att det är mer komplicerat, mer investeringar, fler svåra beslut, mer risker och i viss mån mer långsiktighet.

Det är inte bara goodwill – även affärerna har påverkats av det förändrade klimatet, berättade Brodin.

– Det här är första året som vi ser att vi faktiskt förlorar försäljning på grund av klimateffekten. Det började med orkaner, översvämningar och stängda varuhus i USA. Och avslutades med den mest extrema värmeböljan vi sett i historian – när det är varmt kommer färre människor till varuhusen.

Huruvida alla tror eller inte tror på ett klimathot tycker Brodin är oviktigt.

– Vårt fokus handlar om vad vi gör åt det.

Kan ni sätta siffror på problemet? undrade Frostberg. ”Inte än” blev svaret, men med extern hjälp ska en metod skapas för att kunna mäta bortfallet.

– Det är en total illusion att tro att klimatförändring inte redan har en påverkan på vår omsättning.

Samtidigt är de som påstår att konsumtion endast är av ondo naiva, menar Brodin.

– Frågan handlar inte om det, frågan är hur man löser konsumtion så den är masscirkulär i stället för en masskonsumtion.

Cirkulärt för Ikea innebär att få kunder att förändra beteenden och att vända blicken åt materialet i kedjan – produkter ska hålla längre och vara möjliga att plocka isär så att de kan återvinnas. Målet är att alla produkter ska komma från något förnybart eller gå att återanvända.

– För att få det att funka krävs det att du sluter cirkeln. Där har vi eskalerat insatsen.

Här kommer kundengagemanget in. Brodin gav exempel på hur Ikea har börjat med uthyrning av möbler i Japan, Schweiz och Holland. I Stockholm kan du sälja tillbaka din gamla Billy-bokhylla, precis som i Kanada.

Ett varuhus som säljer möbler, men samtidigt börjar köpa tillbaka sina gamla – hur får man med styrelsen på det? undrade Frostberg.

– Ja, det här sker under radarn, svarar Brodin först och möts av högljudda skratt från publiken.

Det mer allvarliga svaret blir att de ser att kunder börjar ställa tuffa krav och att kostnaden för råmaterial i dag är den största utgiften i Ikeas produkter.

– Det är ingen svår matematik om man lyssnar på Hans Rosling: om vi är fler människor som ska dela på samma råmaterial på planeten så kommer råmaterial att bli dyrare. Då blir ekvationen för oss som ska serva de många människorna med lägre priser lite problematisk. Så hela den här frågan är fullständigt affärsorienterad: vi måste hitta nya material och ta tillbaka material, annars kommer vi aldrig lyckas leverera låga priser.

Jesper Brodin, Ikeas koncernchef visar upp en lösning

Samtalet fortsätter med hur näthandeln fått Ikea att gå från tio- till treårsstrategier, om design av framtida produkter och om möbeljättens nyutvecklade vattensparmodul som kan spara upp till sjuttio procent vatten i kranarna i hemmen, enligt Brodin.

– Vi pratar just nu om vi ska göra en ”led-prövning” med den. När vi började med led och såg vilken fantastiskt god nytta vi kunde göra fick vi inte ihop affärscaset, den var för dyr, men vi satte prislappen och sa att vi hoppas vi inte går i konkurs. I slutet av dagen ledde det till att vi inte tog tio år på oss att implementera.

Påverkar stiftelsestrukturen tankesättet? Kanske, blev Brodins svar. Men framför allt tror han att det handlar om möjligheten att frigöra kapital.

– Det är klart att du kan ha en intention, en tro och en vilja – men om du inte har pengar att investera så är det ett jätteproblem. Många av de här förflyttningarna måste ske med lite längre perspektiv investeringsmässigt.

Och pengar har Ingvar Kamprad sett till att Ikea har.

– Ingvar var ju helt fantastisk i att driva verksamheten, säger Jesper Brodin och berättar om glöd och tidiga morgonsamtal från en passionerad företagsledare.

– Hans drivkraft har varit otroligt viktig och gjort att vissa kunnat ta en baksätesroll, det kan vi inte längre. Det finns ingen som ersätter honom, men vi är många som behöver kliva fram och driva med den övertygelsen och det risktagandet.

The Bridge Interview med Ikeas koncernchef Jesper Brodin

Mot slutet av morgonens samtal handlar det om Ikeas arbete med sociala frågor. Brodin berättar om hur de tagit extern hjälp för att rekrytera kvinnor till varuhusen i Indien och om hur Ikea i länder som Japan och Sydkorea har öppnat dagis för att kvinnorna ska kunna arbeta. I dag är 49 procent av Ikeas ledare kvinnor.

– Föreställningen om att kvalitet kostar pengar är fel – kvalitet sparar pengar. Att tro på människor och jobba med rättvisa och jämlikhet är helt förenligt med allt som har med företag att göra.

 

Text: Maria Widehed

Foto: Jenny Leyman

Intervjun finns tillgänglig att se på Youtube och The Bridge Forums Facebook-sida:

 

Evenemanget är kostnadsfritt tack vare våra partners nedan.

Partners: SIGMA, SPARBANKEN SYD och EGENCIA

Egencia logotype

Event info

Details

Date:
November 16
Time:
08:00 - 09:30
Event Tags:
, , ,

Venue

STUDIO Meetingpoint, Malmö
Nordenskiöldsgatan 24
Malmö, 21119 Sweden
+ Google Map

Organizer

The Bridge Forum